Tuesday, December 18, 2012

INOKULASI GAHARU TEKNIK PAKU BULUH

Teganu Teknologi telah mengadakan pertemuan dengan Tuan Haji Azmi Nordin Pengarah Perhutanan Negeri Terengganu bagi mendapatkan informasi mengenai teknik terbaru yang berkesan dalam menghasikan gaharu bagi pokok karas yang ditanam. Teknik ini dinanam ' induser bamboo stick' atau teknik paku buluh yang sesuai untuk karas yang ditanam secara kebun atau ladang.

Haji Azmi memaklumkan bahawa kajian mengenai ternik ini telah dijalankan di Vietnam dan telah berjaya memberi pulangan yang baik dalam masa yang singkat. Seterusnya beliau membekalkan kepada Teganu Teknologi banyak keping gambar yang berkaitan dengan teknik ini.sebagaimana gambar salah satu nya sebagaimana  dibawah.


Haji Azmi juga maklumkan teknik ini diaplikasikan dengan menebuk lubang pada batang pokok bersaiz lebih kurang 6 mm dengan jarak antara lubabg antara 4 hingga 6 inci. Bamboo Stick dimasukan kedalam lubang seperti memasukan paku dalam lubang yang didrill. 

Haji Azmi menambah lagi bamboo stick juga boleh terus dipaku pada pokok gaharu kerana batang pokok karas yang lembut. Kaedah ini menjimatkan masa dan tenaga kerana tidak memerlukan mesin drill bekalan letrik ata membawa jenerator.

Hji Azmi terus memaklummkan bawa hasil gaharu daripada teknik ini mempunyai bentuk yang seakan-akan gaharu yang dihasilkan secara semula jadi yang boleh meningkatkan permintaan dan harga.

No comments:

Post a Comment